Šmejdí příběhy: Sladká Home Art Brno

Home Art
Mgr. Liba Mičolová

Dobrý den, tady Home Art. Mám pro vás úžasnou zprávu, vyhráli jste dáreček v hodnotě 500 Kč, přijďte si pro něj,“ zašvitořila jednoho dne Sladká do telefonu. Mladý dívčí hlásek, medově lepivý až k sežrání. Mluvila se mnou laskavě, tak – jak si tenageři představují, že  se mluví se senilní stařenkou. O tom, že vám chce prodat hrnce, se Sladká nikdy nezmínila. Volala mi domů tři roky. Možná, že ještě zavolá, alespoň jsem ji vždycky vybídla, ať se zase ozve. Tři roky to Sladké nepřipadalo ani hloupé, ani divné.

Šmejdí firmy

Také my v Brně máme své slavné šmejdí firmy, kšeftují s hrnci a telefonicky lákají k návštěvě sladce jak Sirény.  Nejsladší a nejslavnější je společnost Home Art z ulice Skořepka 9. Na slavném Jižním Centru. Místní kultura. 

Proč si utahujete?

To bylo tak: Před lety u supermarketu mladý silný muž který mohl udělat spoustu užitečné práce prováděl anketu. Vybíral si pouze ženy, čím starší, tím lepší. Ptal se na poplatky v lékárně, chtěl od nich telefon a sliboval možnost výhry.  Vyhrála jsem už druhý den po té, moje spolucestující kupodivu taky. Od té doby už Sladká volala pořád, celé roky.

Pokaždé jsem jí slíbila, že přijdu. Po letech to přestalo být zábavné, tak jsem se zeptala, zda jim ty provolané roky stojí za to.  Sladká se moc zlobila, že si z lidí utahuji.

Druhá kapitola Home Art

Naše známá permazahradnice od smrku psycholožka Libuše Mičolová nabízí druhou kapitolu. Pozvání přijala a vyrazila. Cíl: známá brněnská adresa Skořepka 9.,  Home Art.

 „Chtěla jsem poznat jejich techniky na vlastní oči. Zajímalo mne, co tam ty lidi táhne.“    

Paní Libuš občas chodí pozdě a tak i tentokrát už nastoupila do jedoucího vlaku: „V místnosti byla podmanivá atmosféra, jemná hudba, senioři seděli u stolů a hostesky  jim nosily cukroví. Všichni mluvili šeptem,“ vzpomíná psycholožka. Klienti poslouchali hudbu, sledovali video a jedli cukroví.  „Byly v totálním tranzu a v té chvíli jim Sladká nabídla dokumenty k podpisu. U jednoho stolku jsem uviděla svou známou, velice vzdělanou dámu, která se s nepřítomným výrazem v tváři právě chystala podepsat. Hlasitě jsem se dožadovala dárečku."

Sladká z Home Art chtěla scénu co nejrychleji ututlat: lektor odvedl pozornost k sobě.  paní psycholožka je přesvědčená, že kdyby neměla za sebou psychologickou praxi, podlehla by taky. Personál totiž podle Mičolové k manipulaci s kupci používá vědeckou metodologii, autorizované psychologické postupy.

Psycholožka Mgr. Mičolová o návštěvě Home Art: 

Personál tvořili hlavně mladí muži, působili velmi důvěryhodně, dorozumívali se mezi sebou pohledy a pokyny, mluvili tiše, všechno klapalo. Rozhodně měli za sebou psychologický výcvik, bylo na nich poznat, že jednají se znalostí lidské psychiky. Sedělo se u stolečků po čtyřech osobách, staří muži i ženy.

Telefonické pozvání proběhlo u mne takto: váš blízký příbuzný ( většinou řekli vnuk) vyhrál u nás cenu a postoupil ji částečně vám. Přijďte si pro ni tehdy a tehdy, bude vás čekat náš pracovník, uvedli jméno a ten se o vás postará. Takto to měla i Milena, moje  známá a byla stejně zvědavá a tak tam šla. Celý ten dům měl řadu takových předváděcích prostor (já jsem ten barák prolezla, protože jsem přišla pozdě a hledala jsem toho "svého ochránce" podle jména.  Je s podivem, že jsem se dostala přes vrátnici, protože všechno tam bylo pod kontrolou (ale asi  vrátný registroval upachtěnou stařenku, které se zmocnila touha něco získat zadarmo...)

Když jsem vstoupila do správné místnosti, všichni už byli v takovém tranzu, že už několik lidí podepisovalo jakési smlouvy. Oslovila jsem svou známou a dva muži ke mně přiskočili a snažili se mně utišit. Pak nás pak obě velmi rychle vyvedli z místnosti, tak nám skutečně dali vybrat ze tří  blbostí, vzaly jsme si tubu krému na ruce. Na naše naléhavé dotazy "kdo že byl ten příbuzný" nám sdělili, že tuto registraci mají v Praze a oni že to neví a vyvedli nás ze dveří. Myslím si, že mají přístup k registraci podle dat narození a pevných telefonních linek a tak lidi zvou. Možná jsou i jiné způsoby. Každopádně jsem moc ráda, že jsem předváděčku poznala.

A ještě malé P.S.:  

Firma Home Art se ani nesnaží mít něco společného s uměním, tím méně domácím. Firma Home Art vám prodá obyčejné šupácké hrnce za desítky tisíc. Home Art je na internetu velmi vyhledávaná podvodná firma. Přesto se k Home Art lidé táhnou, jako za píšťalou krysaře.

Pavla Hobstová, Libuše Mičolová